Valberedning

Vilka är med i valberedningen?
Stefan Gustavsson (sammankallande)
Ingabritt Borg

Pia Karlson

Vad är en valberedning?

En förtroendevald arbetsgrupp inom en tex en bostadsrättsförening vars mål är att förbereda val av styrelsemedlemmar och suppleanter. Valberedningens uppgift är att samla kandidater och presentera dessa inför årsstämman. På årsstämman väljer medlemmarna en ny styrelse som sedan sitter ett år.

Vanligtvis förbereder valberedningen kandidater till alla valbara platser förutom valberedningen själv vilket är stämmans uppgift. Däremot är det inte en valberednings uppgift att ingå i styrelsearbetet.

Vad händer om vi inte får ihop en styrelse?
Om vi inte kan fylla en styrelse i BRF Axet kommer vi att behöva köpa in externa tjänster, något som kostar mer och så ledes ökar månadsavgiften. Dessutom kommer beslutsprocessen längre bort från oss medlemmar, något som inte är det bästa för vår gemensamma förening och framtid.

I värsta fall, om vi inte har tillräckligt många medlemmar i en styrelse, uppstår likvidationsplikt för föreningen. Det innebär att alla föreningens tillgångar säljs och överskottet delas ut till alla medlemmar och lägenheterna blir hyresrätter – men det ska vi se till att det inte händer, eller hur?

Vad gör en styrelse?
I styrelsen får du möjlighet att påverka BRF Axets framtid, praktiskt hjälpa till och ta beslut om det löpande föreningsarbetet så väl som att ha ett nära samarbete med vår förvaltare och externa leverantörer. Det är också utvecklande på ett personligt plan och ett litet arvode utgår för din tid.

Exempel på arbetsuppgifter är att delta på styrelsemöte (en gång/månad), expeditionstider, gå brandrond, boendetelefon, projektera underhållsprojekt och investeringar samt ta ekonomiska beslut mm. Det förväntas att du bidra och engagera dig i styrelsens arbetsuppgifter och projekt – något som brukar ligga på ca 5–15 timmar/månaden.

Tillsammans skapar vi den förening som vi alla kallar vårt hem – så låt oss hjälpas åt att förvalta BRF Axet på bästa vis genom en engagerad styrelse!

Anmäl ditt intresse för styrelsearbete 2024/2025 redan idag! Frågor och intresseanmälning sker till oss i valberedningen på telefon 070 850 21 50.